SKOLEVÆGRING
Skolefravær kan se ud på mange forskellige måder, men fælles for alle børn og unge er, at de har et bekymrende højt fravær fra skole. Så højt et fravær, at det får betydning for, hvordan barnet/den unge på relevant/meningsfuld vis kan indgå i det faglige og sociale fællesskab i en klasse. Hyppigt har fraværet stået på en periode og det er uklart for omgivelserne – skole og forældre, hvad der forårsager fraværet.
En væsentlig faktor i at bryde mønstret med skolefravær er at afdække potentielle årsager til skolefraværet. Dette kan bl.a. ske via samtale med barnet/den unge, psykologisk undersøgelse af barnet/den unge, samtale med forældre og beskrivelser fra skolen ift. specifikke fokusområder.
Formålet med indsatsen ift. skolefraværet er at skabe større forståelse af/indsigt i barnet/den unge selv, samt den situation, som barnet/den unge er i, for der derigennem at kunne skabe nye handle- og udviklingsmuligheder.
Psykolog Tine Mølgaard
SKOLEVÆGRING